Svenskarna verkar i sommar ställa in sig på en “staycation”, eller “hemester” som det också kallas. Och aldrig någonsin har Weber sett en sådan explosionsartad efterfrågan på grillar.
Weber Sverige rapporterar att de under april månad 2020 kommer att slå alla tidigare försäljningsrekord under en enskild månad med en försäljningsökning på över 50% jämfört med föregående år.
Lagret jobbar numera även på helgerna för att säkerställa leveranserna till konsumenter och återförsäljare som skriker efter varor.
– Vi har aldrig sett något liknande förut, det är som att hela Sverige vaknat upp och insett att de ska grilla i helgen. Men vi jobbar dygnet runt för att säkerställa att alla som vill ska ha en ny grill till sommaren, säger Andreas Thorén, marknadschef på Weber Sverige.
Andreas är osäker på om utbudet kommer räcka för den ökade efterfrågan då fabriken vid Webers huvudkontor i Chicago har tvingat att tillfälligt stänga igen och det är stor osäkerhet när den kan öppna igen på grund av rådande omständigheter.
Intresset för grillning ökar även i storstäder
Weber har sett en ökning av grillande under en längre tid där matlagningsintresset ute i de svenska hushållen har ökat successivt år efter år.
Svensken vill laga mer mat hemma tillsammans med familjen och grillen har blivit en naturlig plats att samlas runt likt den gamla lägerelden. Utöver det så finns nu möjlighet att grilla lunchen för alla de som jobbar hemifrån för att få ett naturligt avbrott i vardagen.
Grillningen har även nått storstäderna i samband med den snabba utvecklingen av bra elgrillar. Många undrar får man grilla på balkongen, vilket vi på Grillfakta skrivit om tidigare.
Grillning i sociala medier
Andreas Thorén från Weber Sverige ser redan nu en förändring i beteendet då Weber får in väldigt många delade bilder under hashtagen #grilloclock på Instagram där grillare över hela Sverige delar sina mästerverk framför grillen.
– Social distansering är viktigt just nu och lika viktigt är att vi håller kontakt online med nära och kära, avslutar Andreas Thorén.
Lanseringar från Weber under 2020
Årets stora grillnyhet heter SmokeFire. Weber utökar nu sin grillarmada med en träpelletsgrill – i två storlekar.
Weber lanserar även Weber Connect Smart Grilling Hub, vilket är en steg-för-steg grillassistent för första gången. Det här är hjälpredan som förvandlar din grill, oavsett modell eller märke, till en smartgrill och gör alla nybörjare till grillmästare.
Nu kan alla öka sina kunskaper framför grillen och verkligen bli kvarterets grillmästare.
Vill du lära dig mer om grillning? Ta en titt på våra guider om olika grillar, för att hitta bästa kolgrillen eller en prisvärd gasolgrill.
Tycker du om American BBQ ska du ta en titt på artiklarna om pelletsgrillar och rökgrillar.